Ilyen volt a World of Warcraft – nosztalgiázzunk!

Tíz éves a World of Warcraft!

Mi lehetne méltóbb a neves évfordulóhoz, mint egy visszaemlékezős megaposzt.

Az írásban olyan hihetetlen és sokszor megmosolyogtató tényeket tárok elétek, amit mi, öreg rókák még megéltünk (és megszenvedtünk).

Mi még megküzdöttünk olyan nehézségekkel, amiken a – szerencsés –  legújabb nemzedék már felháborodva támadná meg a fórumokat. Hatalmas nosztalgiabomba következik most a World of Warcraft alphából, Vanillából és a régi időkből:

6889bdffd7b3b28c653b75c0987f1e4a

World of Warcraft titkok és tények

 

  • Scholomance eredetileg egy outdoor elit terület lett volna (talán épp ott ahol Sorrow Hill van most), de a fejlesztők úgy gondolták, hogy túl nagy és túlságosan jó ahhoz hogy egyszerű terület legyen, ezért egy dungeont csináltak belőle.
  • Az idők kezdetén kis és nagy pajzsok is voltak. Rogue-ok és Hunterek hordhattak kis pajzsot, de később elvették tőlük. A kis pajzsok még mindig bent vannak a játékban de már “Shield” néven.
  • A Hunterek Survival talentfája valójában a  “melee” talentfa volt, például a  Lacerate képességgel ami kevesebb, mint 100-t sebzett level 60-on.
  • A Priestek Discipline talentfája eredetileg szintén “melee” talentfa volt, ezért volt, hogy az Inner Fire attack powert növelt. Gyakran egykezes mace-ekkel ütötték az ellent.
  • A Hunterek eredetileg is Focust használtak volna, de mivel egy helyben állva is visszatöltődött, és ez nagyon OP volt, ezért kaptak manát erőforrásként.
  • Néhány kasztnak volt olyan talentje ami statokat növelt (például 20/40/60/80/100 Spell Damage (nem százalék, szimplán 100 Spell Damage)).
  • A korai Vanilla WoW-ban nem is igazán volt spell damage stat az itemeken.  Egy lvl 60-as Mage kevesebb, mint 30 spell powerrel szaladgált.
  • Eredetileg a cloakok armortípusok szerint voltak a játékban. Volt cloth, leather, mail és plate cloak is.
  • Volt két nagy sziget STV partjaitól nyugatra, amiket később kivettek. De ha elég messze mész a vízen mounttal, elérheted azt a területet, ahol voltak. Egy ponton túl Isle of Doctor Lapidis vagy Gillijim’s Isle nevű zónákba fogsz jutni.
  • Elwynn Forest, Stormwind és Westfall voltak az első zónák, amiket a Blizzard megcsinált még  2001 előtt.
  • Egészen a Cataclysmig Azshara-ban azért volt olyan kevés quest, mert a Blizzard nagyon rossz designnal tervezte meg, viszont erre túl későn jöttek rá. Úgy gondolták, hogy a legtöbb játékos utálná ezt a területet, ezért a fejlesztését abbahagyták.
  • Az eredeti elgondolás szerint mindössze 100 quest lett volna az Alliance és a Horde oldalon is egyaránt.
  • A játék megjelenésekor egyetlen quest sem volt Silithusban (vagy bármi más említésre méltó.)
  • Megjelenés után nagyon kevés quest volt lvl 50 után, ezért a játékosoknak rengeteget kellett grindelni, amíg a Blizazrd nem rakott be több questet.
  • Blackrock Spire, Stratholme és Scholomance mind 15 emberes raidek voltak, és még így is kemények voltak, később 5 fős instákká gyengítették őket (UBRS kivételével, amit 10 főssé alakítottak első körben).
  • Amikor a Burning Crusade megjelent, át lehetett blinkelni Deadmines bejáratán, így egy befejezetlen területre jutva, ahol volt egy félkész járat.  A széléről leugorva Slow Fallal Hellfire Penninsula egy korai változatára lehetett jutni.

  • Emerald Dreamet eredetileg Vanillában akarták behozni. Ezt ugyan elvetették, de az Emereald Dream zónái még mindig a file-okban vannak, igaz, hogy eredeti wow esetén nem lehet hozzájuk férni
  • A T2 szettitemek eredetileg Molten Core droppok voltak és máshogy néztek ki. Az 1.4-es patchben kivették őket és csak az 1.6-os patchben kerültek be ismét a játékba immár BWL dropként
  • Az Epic Mountok a megjelenéskor nem voltak mások csak újraszínezett normál mountok. (R.I.P Ivory Raptor)
  • A Taureneknek nem voltak mountjaik, ők a  Plainsrunning képességet használták.
  • Ironforgevolt a legnagyobb főváros a játékban, ugyanis két szintje volt. A mai IF egy méretében csökkentett változat. A Great Forge is megtalálható volt a játékban. Így nézett ki eredetileg Ironforge:

  • Gnomeregan is egy főváros lett volna, ahova IF-ből vezetett volna le egy lift, de mivel  felborult volna a frakciók közti egyensúly, ezért egy instává formálták.
  • Undercity még a mostaninál is bonyolultabb felépítésű volt, ezért törölték a második szintjét. A második szint részleteiben megmaradt, ami a mai napig megtalálható a játékban. A felső teraszok falba vezetnek.
  • Goldshire sokkal nagyobb volt, egy igazi falura hasonlított. De a Blizzard rájött, hogy a többi kezdőzónát nem tudná ilyen nagyra megcsinálni, ezért rengeteg épületet töröltek.
  • A WoW grafikája kétségtelen, hogy fejlődött az eredeti játék óta, azonban az alpha verzióban, sokkal realisztikusabb volt (bár minőségben gyengébb mint most).

Ashenvale például ilyen volt:

Alpha_Ashenvale1

  • Undead játékosok képesek voltak kommunikálni az Alliance játékosokkal.
  • Az Undeadek igazi undeadnek számítottak, ezért használni lehetett rajtuk például az Exorcismot és hasonló spelleket. (Amikor még az Exorcism Undead és Demon ellen sebzett).
  • A Will of the Forsaken egy passzív buff volt, ami immunná tett Sleep, Polymorph és Fear effektekre. Elég hamar megváltoztatták. :)
  • A CC effekteknek nem volt rövidebb időtartalma PVP-ben, így egy Rogue vagy Mage könnyen kivehetett a képből egy percre (vagy többre is).
  • A rugóknak be kellett utazniuk az egész világot, ha fel akarták húzni a lock picking skillt. Például egy bizonyos szinten csak Sunken Temple körül a víz alatt lehetett skillt húzni. Kinyitottad a ládát – mentél fel levegőért – és így tovább.
  • A Mage-nek már korábban is volt Invisibility spellje, sőt még Pyroblastot is lehetett castolni láthatatlanul maradva. Ezt megszüntették a masszív sírás miatt.
  • A neutral városokban nem voltak őrök… Őrök helyett hentelés és vérfürdő volt.
  • Warrior Charge eredetileg a targethez teleportált.
  • A Wandok nem tudtak maguktól autoshotolni, szóval minden egyes lövésnél nyomogatni kellett a gombot.
  • A spellek is a weapon skillekhez hasonló rendszerrel működtek. “Your skill in Fire has increased to 93.”
  • Csak egyetlen griffes és temető volt a régi Barrensben. Bizony.
  • A Warlock Banishspellnek valamiért 30 perces CD-je volt.
  • Mielőtt a Hunterekhez került a Feign Death, rugóknak és druidoknak is volt. Ezt később elvették tőlük.
  • A Mage-knek volt egy Khadgar’s Unlocking  nevű spellje ami egy mágikus zártörés volt. (mint a rugó Lockpick).
  • Az egyetlen magasabb skillre tanító Enchanting trainer Uldamanban volt.
  • Minden fővárosnak saját AH-ja volt, mielőtt összekötötték volna őket, Darnassussban nem volt túl sok magas szintű item. :)
  • Azshara Crater sokaknak ismerős. Aki nem tudná: egy BG lett volna, de félbe hagyták és sosem került be a játékba.
  • A legelején Scarlet Monastery egyetlen hatalmas dungeon volt.
  • Black Morass már 2004 óta a játék file-jaiban volt!
  • Hellfire Peninsula eredetileg 54-60 szintű fejlődős zóna lett volna.
  • Andorhal Western Plaguelandsban egy nagy kemény elit terület volt (még az MC geares játékosoknak is kihívás volt). Araj the Summonert 20 játékosra lőtték be. Sőt, még lerombolt falak is körbevették a területet, de ezeket később kivették.
  • Volt Programmer Isle, Designer Isle és GM Island is a játék file-jaiban. Tört szervereken népszerűek voltak a GM-ek körében. GM Island egy kis „pihenőhely” volt, a másik két sziget pedig a tervezők „játszótere”. A zenét kapcsoljátok ki. :)

  • Ha figyelmesen nézed az eredeti WoW cinematicot, láthatod, hogy Silithus nincs a térképen. Ez azért van, mert a videó készítésénél még nem találták ki Silithust.
  • Az eredeti Hellfire Peninsula sokkal jobban hasonlított a WCIII-as HFP-ra.

Old_Outlands

  • Blizzard kicsit sem túlzott, amikor azt mondta, hogy az Emerald Drean nagyon szép lenne.

  • A leges legelső legendary item egy nyaklánc volt, amit Baron Geddon dobott. Csak egyetlen játékos szerezte meg, mielőtt gyorsan kivették,  ő viszont megtarthatta. A játékos neve Savorx volt.
  • A Hunterek kerültek be legutoljára az eredeti játék bétájába.
  • A Paladin Judgementnek cast time-ja volt.
  • A Shaman Enhancement talentfában volt néhány tankolós talent és spell, habár nem voltak jók, maximum trash tankolására. E sorok írója részt vett Archinomde killen, amit egy sámán tankkal hajtottak végre. (talán a világon elsőként)
  • Régen a Warlockok azzal szórakoztak, hogy a szakadék szélénél idézték meg az embereket, ha pedig egy Mage a víz alatt birkázott be, megfulladtál. (Régen sokkal kevesebb ideig lehetett a víz alatt maradni.)
  • Warrior Recklessness azelőtt a célpont armorját 0-ra csökkentette.
  • Megjelenéskor semmi PVP content nem volt. A BG-ket és a Honor rendszert csak hónapokkal később vezették be.
  • A griffesek nem idéztek segítőket, amikor ölték őket. Sokan menőnek gondolták leölni őket.
  • Sokan nem is tudják, de van a WoW-ban az RPG-khez hasonló Click to Move opció. Nézd csak mi van az Interface/Mouse fülön…
  • A Paladinoktól már vagy egy tucatnyi Sealt elvettek. Volt  Seal of Fury, Seal of the Crusader, Seal of Sacrifice, Seal of Wrath stb. A Crusader Strike már az eredeti bétájában is bent volt és volt egy Holy Strike nevű spell is.
  • Warlock Felsteed mountot eretileg Nightmare-nek hívták.
  • A Kicknek és más szakításoknak 75% volt a találati esélye.
  • Mage-eknek 5 talentpontot kellett beáldozniuk, hogy az Arcane Explosion instant legyen. Az Evocation is talent volt régen.
  • Sámánoknak volt Magma Blast és Lightning Shock nevű spellje.
  •  Következzen egy igazi ínyencség. Tudtad, hogy a Warlords of Draenoros garrisonok előtt, már réges régen tervezték a player housingot?  Create House ability. Itt egy érdekes kép:

WoWHousing

 

  •  Vanillában a Windfury Weapon proccolhatott saját proccból is. Vagyis elméletben a sámánok képesek voltak bármilyen raid boss oneshotolására, ha hatalmas mákjuk volt.
  • Mage-knek és Priesteknek volt Sleep spellje.
  • Az Eviscerate-nek, alapsebzése volt. Azaz egy meztelen Rogue ugyanakkorát ütött vele, mint egy full T3 Rogue. A meztelen rugó általi megalázást ebben a videóban fejlesztették tökélyre (a mai napig az egyik kedvencem).
  • A legjobb level 60 Warrior DPS item egy level  44-es mail kesztyű volt (Edgemaster’s Handguards), mert eredetileg weapon skill bonus volt rajta.
  • A Rogue és Warrior mace specializáció stunolta a játékosokat.
  • Régen nem lehetett látni az ellenfélen a debuffokat, csak ha egy mage castolt rá “Detect Magic” spellt.
  • A bossokra csak 8 debuff fért fel, ezért a Warriorokat gyakran kirakták raidből, ha Deep Woundsra talenteltek. A  Barman Shanker sem volt valami népszerű a raid leaderek szemében…
  • Sokan úgy gondolják, hogy a legutálatosabb quest vanillában a Deep Ocean, Vast Sea volt. Csak 60 secig lehetett a víz alatt lenni, a murlocok pedig átúszkáltak a falakon.
  • A Hunter Arcane Shotot erősítette a Spell Damage, ezért volt a Hunter T2.5 setten Spell Damage bonus.
  • A Healing és a Spell Damage régen külön stat volt. Respect az így fejlődő Holy priesteknek és paladinoknak.
  • A Mage Arcane talentfában és a Priest Discipline talentfában volt olyan talent, ami növelte a Wand sebzését. A 3.0-ás patchben vették ki.
  • A mérgek dispellezése jó taktika volt, mert sokkal nehezebben kerültek fel régen a targetre.
  • Habár sosem erősítették meg, a pletyka úgy tartja, hogy a régi Ironforge Airstation volt a Gnome kezdőterület.
  • A Priesteknek volt kaszti spellje, de egy részüket beépítették mindenkinek, egy részüket pedig kivették. (human-desperate prayer/troll-hex of weakness/undead-devouring plague, dwarf – fear ward)
  • BC-ben egy ideig az ork vállasok bugosak voltak és 2x kisebbek voltak, 2-3 hónapig tartott a Blizzardnak kijavítani ezt.

orcshouldersofficialarmorset

  • Ulduar patch idejént egy GM véletlenül elpostázta a Martin Fury-t egy játékosnak, ami egy artifact szintű shirt volt egy „on use” effekttel, ami oneshotol mindent. A srác oneshotolta Malygost, és néhány bosst  Ulduarban. Amikor mások észrevették, hogy a statisztikáiban elképesztően magas a “Highest hit ever” értéke, bejelentették. A permanent ban nem váratott sokat magára. A story a WoW Insideren olvasható.
  • A női Taurenek rengeteg ajtón nem fértek be. A gnómok pedig a legkisebb pocsolyában is úszó animációra váltottak.
  • A Taurenek nem tudtak beszélni az MC-be teleportáló NPC-vel mert nem fértek be a hozzá vezető bejáraton.
  • Ez tetszeni fog! MC előtt a láva nagyon sokat sebzett az akkor HP-khoz mérten és gyorsan meg lehetett halni, ha nem jutsz ki azonnal. Viszont szokott módszer volt a lávába ugrálni, mert így be lehetett teleportálódni MC-be. A ciki akkor volt, amikor az Instance serverek tele voltak és 40 fős raid estéje tömeges öngyilkossággal és egy “Instance servers are full, try again later” üzenettel kezdődött :D
  • A Meeting stone-ok nem arra szolgáltak, hogy odaidézzük vele a party tagokat. Régen csak így lehetett bejelentkezni egy instába. Minden egyes instának külön Meeting Stone-ja volt.
  • A Retaliation képességnek nem volt vizuális effektje, és mivel nem láthattad az ellenfél buffjait, a rugók észre sem vehették, ha a Warrior ellőtte a Retaliationt.
  • Az egyik Vanilla patchben, volt egy bug, amitől a Warriorok kaptak egy extra talent pontot. Így képessé váltak arra, ami minden játékosnak álma volt: a 31/21/0 talentkiosztásra. Iszonyatos darálógépek voltak a javításig.
  • Régen rengeteget lehetett keresni azzal, hogy kinyitogattad Upper Blackrock Spire ajtaját, mert csak kulccsal lehetett bemenni.
  • Az The Unstoppable Force (AV exalted weapon) eredetileg visszalökte a játékosokat, nem pedig stunolta.
  • Ha már AV. Ki emlékszik minden idők egyik legszemetebb trollkodására? Amikor még a karácsonyi event hógolyói knockbackeltek? A szeretet ünnepén vajon hány játékos készülhetett ki idegileg? :)

  • Volt egy Hunter aki Spell Damage geart gyűjtött (a mend pet miatt) és így solozta Azuregost.
  • Volt egy mage szokás régen: egy makróba pakolva az Arcane Power/PoM/Pyro spelleket két Spell Damege trinkettel oneshotolt egy raid geares Warriort, ha becrittelt.
  • A Warlockok meg tudták ölni a másik játékost duelben.
  • Talán az egyik legritkább achievement az Old School Ride. Birtokolni kell az egyik legelső epic mountot (amiről beszéltem korábban). Mivel ez 1000g-be került (és az abban az időben akkora összeg volt, mint most 1 millió gold), és elég hamar kivették a mountokat, nagyon kevés ember büszkélkedhet ezzel az öcsivel.
  • Warriorok kiestek a világból Charge/Intercept skillt használva.
  • Régen nem csak az AV tarthatott napokig. A régi időkben WSG-n ügyes játékosok addig tudtak ugrálni a fal hibáit kihasználva, hogy olyan helyre jutottak, ahol nem érhették el őket. Ha mindkét zászlós ezt tette, addig nem volt vége amíg nem logoutoltak vagy DC-ztek.
  • Intellecttel gyorsabban fejlődött a weapon skill!
  • A sámánok talenttel használhattak kétkezes axe-t és mace-t.
  • Amikor még nem voltak enemy castbarok, sámánok és druidok sokszor a HS-t használták, hogy az ellenfél arra szakítson. (ugyanaz a spell animációja, mint a heal spell animációja).
  • Régen kommunikálhattál az ellentétes frakcióval ha „pálcikákat” használtál ( |-| | azaz HI).
  • Gurubashi Catacombs lett volna az első játékba kerülő aréna BC idején, de elvetették.
  • Ha a Feign Death timerje lejárt, a Hunter tényleg meghalt.
  • Scholomance-ban volt egy rare cloth set, fura mód a setbonus defense értéket növelt.
  • A legtöbb pénzt dobó mobok az Azshara-ban lévő Hippogryphek voltak, természetesen 24/7-ben farmolták őket a botok.
  • A Sap kiszedett stealthből, és talenttel lehetett megoldani, hogy 90% eséllyel stealthben maradjon a rugó. Instákban ciki volt, ha nem jött be és az egész trashpakk rádugrott.
  • BC bétában volt egy quest reward dagger Netherstormban ami fizikai sebzés helyett arcane sebzést tolt. A Spell Damage növelte a sebzést, így a Mage-k elég keményen odasózhattak.

  • Deeprun Tram eredetileg Stormwindet kötötte volna össze Darnassusszal.
  • Baron Rivendare mountja régen csak 0.02 %-al esett. És volt, akinek kiesett!
  • Egészen a Cataclysmig volt egy barlang Dun Moroghban, ahova ha bementél Silithus chatjét láttad.
  • A fejlesztők kedvenc instája Vanillában Shadowfang Keep volt. Ezzel az instával foglalkoztak a legtöbbet.
  • Az Ork racial Blood Fury csak a melee attack powert növelte 25%-al, amikor lejárt elvesztetted az AP 25%-át és -50% healing debuffot kaptál 45 secig. Az Ork Warlockok és resto/elemental Shamanoknak ez haszontalan volt.
  • A Polearmokat eredetileg Spearnek hívták.
  • Régen a fegyvereken kívül armort is lehetett cserélni combat közben.
  • Halál esetén nem vesztettél durability-t, viszont jobban romlott a dura combat közben.
  • A Hunterek nem tudtak csapdát letenni combat közben egészen BC-ig.
  • A Survival talentfa neve eredetileg a rendkívül kreatív “Outdoormanship” volt.
  • A Healing spelleknek 30 yardos hatótávja volt és talenttel lehetett növelni a hatótávot.
  • Az Enslave demon buff dispellezhető volt, így a Warlockot megtámadhatta a démon.
  • Volt idő, amikor a shapeshift nem szedett ki poly-ból.
  • Channeled spellek (pl Arcane Missiles) nem voltak szakíthatók.
  • Régen a dobófegyverek is úgy működtek, mint a töltények. Elfogytak és újat kellett venni.
  • A BC-t felvezető patchben már behozták a paladin/horde – shaman/alliance geart. De mivel akkor még senkinek se lehetett palája/sámánja, ezek a droppok kárba mentek.
  • Kínában a WotLK 2010 Augusztusában jelent meg, majdnem 2 évvel az európai/amerikai megjelenés után. Kína más szempontból is érdekes, még visszatérünk rá később.
  • Japánban nincs WoW.
  • Chris Metzen adta a hangját többek közt a következő lényeknek: Ragnaros/Nefarian/Thrall/Rexxar/Varian Wrynn/Deathbringer Saurfang/Algalon.
  • Eredetileg Azjol-nerub lett volna a raidinsta ToC helyett de a fejlesztők úgy döntöttek, hogy túl nagy terület lenne raidnek. Ezért azt, ameddig eljutottak két 5 fős instába OK-ba és AN-ba tették bele. Elnézve a két insta méretét, és tudva, hogy nem fejezték be a területet érthető  a döntésük. Egy interjúban azt mondták, hogy azt sajnálták legjobban a WotLK fejlesztése alatt, hogy AN-ból nem csináltak teljes zónát.
  • Régen a BG csapatok nem alakultak meg automatikusan, ezért a első percekben mindenki spammelte az INV PLZ makrót.
  • Egy Death Knight Death Gripelhetet valakit, aki a Booty Bay hajón állt, a szerencsétlen áldozat végigrepült az egész kontinensen és Alterac Mountansban landolt.

  • Általában a Hunterek 3 lövésből ellőtték az összes manájukat, ezért PVP-ben főleg auto shootoltak. Viszont raiden megtehették, hogy FD-znek és leülnek inni vagy geart válthattak.
  • Vanillában a Moonkin maximum kabalaként juthatott le raidre. A druidok neve „go resto or go out!” volt – ez igaz volt a retri/tank palákra is.
  • A Paladin blessingek 5 percig tartottak. Szóval mire végeztél a 40 emberrel, szinte kezdhetted elölről, mert az első embereken már csak 2-3 percig volt buff.
  • Ebből adódik, hogy rendszeres volt a bossfight közben rebuffolás. Szegény palák.
  • A Warlock Death Coilnak 10 perces CD-je volt horror effekt nélkül.
  • A legtovább életben maradt boss a játékban Ouro (86 nappal az első Twin Emperors kill utánig bírta), még C’thun és Onyxia is hamarabb feküdt meg. A boss nagyon bugos volt AQ release idején, ráadásul opcionális bossként nem is nagyon erőltették a dolgot.
  • WoW alphában volt egy Survival Skills nevű profession, amivel tábortüzeket és fáklyákat lehetett kreálni.
  • Azoknak a fáklyáknak fontos szerepe volt. A régi engine kicsit más volt. A sötétebb területeken – mint pl Duskwood – olyan sötét volt, hogy csak 20-30 yardra lehetett ellátni. A fáklyák növelték a látótávolságot.Sok duskwoodi NPC a mai napig fáklyát tart a kezében.

A híres éjszakai screenshot WoW alphából

Alpha-Darkshire2

  • A Cataclysmon már WotLK megjelenése előtt elkezdtek dolgozni.
  • Ha Undercity tróntermében minden hangot leveszel és az ambient hangerőt maxtra tolod, hallhatod Arthas és a király beszélgetését, mielőtt Arthas megölte őt.
  • A trónterembe vezető folyosón láthatod a rózsaszirmokat, amiket az emberek dobáltak Arthasra aznap, sőt a trónteremben még mindig láthatók azok a vérnyomok, amit a meggyilkolt Terenas király lehulló koronája hagyott a padlón.
  • A Moonkin Starfall spellje aktív maradt formváltás után is. A druidok átválthattak travel formba és így szaladgálva szedték ki a rugókat stealthből 30 yardos körzetben. Ja és 3 másodpercre stunolhatott is.
  •  Borean Tundra egyik NPC-jét Gorge the Corpsegrindernek hívják, a Cannibal Corpse énekese George “Corpsegrinder” Fisher tiszteletére.
  • A World of Warcraftot 2001 szeptemberében jelentették be, de akkor már egy éve dolgoztak rajta, vagyis ez azt jelenti, hogy a WoW-ot már több mint 13 éve fejlesztik.
  • A Death Knight kasztot az eredeti WoW-ban tervezték bevezetni, de későbbre halasztották.
  • A WotLK tervezési fázisában a hero kasztok legesélyesebbjei a Necromancer, a Runemaster és a Death Knight voltak. Végülis kombinálták a három kasztot , így a DK megkapta a Necromancertől a disease-ket és a corpse explodingot, a Runemastertől pedig a rúna rendszert. Ezért nem lesz ez a két kaszt sosem a játékban.
  • Eredetileg Nefarian kasztkihívásai közt volt Death Knight kihívás is.
  • A BC-ben mindig volt egy kupac csontváz Shattrath City Aldor részlegének liftjénél, a figyelmetlen vagy siető játékosok gyakran lezuhantak. A játékosok közt elhíresült az „elevator boss” elnevezés, sőt még „bosstaktikákat” is írtak hozzájuk. Ilyen „elevator boss” van még Undercity-ban, BWD-ben, SSC-ben de még SOO-ban is. Példa bosstaktika.
  • Van egy hatalmas smiley Karazhan alatt!
  • BC-megjelenése után a Heroic insták olyan nehezek voltak, hogy a játékosok azt mondták, még Karazhan gearben is lehetetlen végigmenni például SL/SH vagy Arcatraz instákban. Később ezeket az instákat nerfelték, de a játékosok megszokásból kerülték őket, mint a pestisest.
  • Wintergraspba eredetileg terveztek légi harcot is. Nem hiszed? Nyisd, csak ki a WotLK CD dobozát…
  • Onyxia “Deep Breath” képessége valójában tök random volt Vanillában, mégis teóriák tucatjai születtek, hogy minek hatására nyomta a boss.
  • Jaguero szigetén készült kép:

Jaguero-Isle-Statue-of-Liberty

  • A raidelés elején még nagyon kezdők voltak a fejlesztők. Minden role-t sztereotípia szerint osztottak ki. Életképes tank csak Warrior lehetett, a Priest volt a legjobb healer, a Druid csak azért lehetett ott, mert Innervate-elte a papot, a sámánok voltak a rezzerek (hiszen a papnak manáznia kellett), a paladinok pedig a végtelenül osztották az 5 perces buffjaikat. A Druidok, Paladinok, és a korai Warlockok nem voltak képesek megfelelő DPS-t kitolni.
  • A hybrid kasztok általában 50%-al kevesebb sebzést vittek be, mint a pure DD kasztok. “Mit keres itt ez a feral druid? Mondjátok meg neki, hogy talenteljen restora és innerezze a priestet, vagy húzzon ki!
  • Néha a CM-ek is elvesztik a fejüket. Nem sokkal a BC megjelenése után – amiben egy masszív sámán nerf volt – a sámán közösség teljesen kiakadt és mindenki a fórumon sírt. Egy Tseric nevű CM volt akkor a moderátor, de felkapta a vizet a rengeteg whine miatt és elkezdett MINDENKIT banolni, aki írt a sámán fórumra – függetlenül attól, hogy mit írt. Nem sokkal ezután kirúgták a Blizzardtól. Szegény csak helyettesítette az épp szabadságon lévő Eyeonixot. A teljes story itt olvasható.
  • Dalaranban, közel a hordás városrészhez van egy kút, ahova csak engineerek juthatnak le Wormhole Generatorral. A kút alján egy vendor van, akitől recepteket lehet venni, egyes receptek több ezer aranyért is eladhatók voltak.
  • Reggelente 07:40 körül Goldshire egyik házában (a Skinning és LW trainernél), 5 gyerek gyűlik össze az emeleten és egy pentagrammát formáznak. Banshee sikolyokat és ijesztő zenét lehet ilyenkor hallani, valamint C’thun hangját, ahogy azt mondja: “You will die“.

  • A Tauren szó a “Nature” anagrammája.
  • Shade of Arannak Karazhanban van egy speciális szövege ami akkor aktivizálódik, amikor egy Atiesht viselő játékos lép a terembe. “Where did you get that?! Did HE send you??” – Azaz: „Azt honnan szerezted?! Ő küldött??” – (Medivhre gondol.)
  • A Corrupted Ashbringer birtoklójaként friendly leszel a Scarlet Crusade-del és SM Chatedralba belépve egy speciális event tanúja lehetsz.

  • Ha az outlandi Nagrandban Throne of the Elements területén megtámadsz valakit az elementál lordok közbelépnek és megölnek.
  • Ha jobban megnézed a Blink spell ikonját, láthatod, hogy egy Dwarf karaktert ábrázol.
  • A Triumphant vendorok neve Trial of the Crusader portálnál “Isimode” és “Faesrol” (easymode és faceroll).
  •  Tirisfal Gladesben van Arthas lovának sírja, Invincible nyughelye természetesen üres.
  • Karazhan tornyában van egy griffes pont. Egyesek szerint egy végül be nem tett griffes helye, ám az Utolsó Őrizőben olvashatjuk, hogy Medivh griffjeinek landolási helye volt.
  • Bűn és fertő, Szodoma és Gomora az ami történik a Moonguard US RP szerveren! Ne – ismétlem NE!! ! – térj be Goldshire kocsmájába! El sem tudod képzelni mi várja ott az óvatlan látogatót. Be sem merem linkelni mik történnek ott.
  •  Honor Hold temetőjében van egy sírkő amire ez van írva: “Here lies the remains of a Peon stout-hearted, he tried to fight but only farted” – Szabad fordításban: „Itt nyugszik egy Peon, aki bátor volt. Harcolni próbált, de csak kifingott.
  • Ramaladni’s Blade of Culling: Ha visszafelé olvasod “Indalamar” nevét kapod, aki egy játékos volt és a Vanilla WoW bétájában készített egy videót a Warrior túl magas sebzéseiről. Később a Blizzard felvette fejlesztőnek és item developer lett belőle.
  • Egy kép a nagyon korai interface-ről. Eredetileg 4 trinket slot volt.

25k6geg

  • A Warlockok a WoW alpha és korai béta verziójában leather armort viseltek.
  • Mielőtt bekerültek a fővárosokba a Battlemasterek, csak úgy jelentkezhettél BG-re ha elmentél a konkrét BG portáljához.(WSG=North Barrens/Ashenvale, AV=Hillsbrad Foothills, AB=Arathi Highlands)
  • A régi időkben voltak bossok, amik teljesen immunok voltak egyes mágiákra vagy a mérgekre. MC-be a Mage-knek froston kellett mennie, és a Rogue-k rengeteg sebzést vesztettek poison immune bossokon.
  • Mielőtt a rested xp-t rendesen megcsinálták, akár negatívba is mehetett. Elérhetted a -25% vagy a -50% xp értéket is, ha nem pihentél.
  • Annak idején a Mage könnyen félbeszakíthatta a griffezést, ha blinkelt a levegőben.
  • Vanillában és BC-ben a Warrior Rend képessége nagyon keveset sebzett, ezért értelmes Warrior nem talentelt az Improved Rendre. A talent meglétének vizsgálata jó szűrő volt recruit alkalmával.
  • Nem sokkal WotLK megjelenése után egy Mage rájött, hogy lelophatja a Bone Shield buffot a trashről Naxxramasban. Ez rengeteg sebzést elnyelt, és kombinálva az Incanter’s Absorptionnel, bármelyik mage solozhatta Naxxot.
  • A gnómok miatt vették ki a vízben való dismountolást. Addig a legapróbb pocsolyában is dismountoltak és úszás animációra váltottak.
  • Régen egy bányát többször kellett kibányászni, hogy kivehessünk belőle mindent.
  • Eredetileg a Sámánnak szánták a combat resst, de mivel a kaszt horde only volt, ezért a Druidok kapták meg.
  • Az Earthbind totemen nem volt CD, vagyis a Sámánok a végtelenségig tudtak kite-olni.
  • Volt már szó furcsa statokról itemeken. Néhány zöld alacsony szintű pajzson +Shadow Power volt, pedig senki sem vette hasznát.
  • BC-ben a Hunterek egyetlen macroba tudták tenni az egész rotájukat, azt pedig egérgörgőre bindelhették. Mégis a Mage volt a „noob kétgombos kaszt”.
  • A BC-s Destruction Warlockokról ne is beszéljünk.
  • A játék minden Goblin Shredderjének fülkéjében (a Sky Golemben is) Kerrigan képe van a Starcraftból.

Hidden_Kerrigan

  • Arathi Highlandsben Hammerfalltól délkeletre találhatók a LOL szót formáló dombok.

LOL_in_Highlands_mountain_side

  • Dustwallow Marshban van egy Draz’Zilb nevű questgiver. Olvasd csak visszafelé…
  • Régen a Herbalista raiderek igazi rabszolgák voltak nekik kellett farmolni Potion/Flask hozzávalóit raid előtt azokban a klánokban, ahol a klán nem állta az alapanyagok költségét.
  • A korai időkben AV-n lehetett horgászni. Békésen húzhattad a Fishing skillt, amíg melletted folyt a harc.
  • Undercity egyik aukciósát “Yarly“-nek hívják. Nekem csak egy kérdésem van: Orly?
  • Az alkémisták csak egy bizonyos Alchemy Lab nevű gameobjectnél craftolhattak flaskát, ebből viszont csak kettő volt a játékban, Egy Scholomance-ban és egy pedig BWL-ben. Tehát minden egyes alkalommal el kellett menniük az egyikhez, amikor flaskát akartak csinálni.
  • Az Achievements ablak Statics paneljának hátterében Nozdormu van.
  • Mielőtt a Bloodelfek megjelentek a játékban, az alli és a horda közötti létszámkülönbség sokkal nagyobb volt az alli javára.
  • Vanillában a leggyengébb faji racial a Trolloké volt. Született egy vicc is róla: „5 HP-t regenerálok másodpercenként, és semmit sem tehetsz ellene háh!
  •  Régen a Blizzard oldalán elérhető volt egy statisztika a legtöbb playert megölő mobokról és bossokról. A Vanilla nagy részében a lista első és második helyén a Defias Pillager és Vaelastrasz the Corrupt volt.
  • A Defias Pillagerek Westfallban található caster mobok voltak, és a Fireball spelljük lekapott 20-30 % HP-t azonnal. Mivel közel voltak egymáshoz a mobok , könnyen előfordulhatott, hogy a játékos egyszerre több Pillagert is behúzot – ez pedig biztos halált jelentett.
  • Vaelastrasz the Corrupt joggal érdemelte ki a “Guild Breaker” titulust (lehet fordítani Guild Oszlatónak, vagy Guild Irtónak is, mert mindkettő igaz volt rá). Bár csak a második boss volt Blackwing Lairben, de sokkal nehezebb volt, mint Nefarian. A Molten Core-ból frissen érkező klánok rengeteg, rengeteg éjszakát töltöttek ezen a bosson. Sokan rá is untak arra, hogy nem halad a klánjuk és más klán után néztek.
  • 2010  július 6.-án a Blizzard bejelentette, hogy be fogja vezetni a Real ID rendszert a fórumokon. A bejelentés akkora felháborodást keltett, hogy talán minden idők legnagyobb sírását eredményezte a WoW történetében. A playerek megrohamozták a fórumokat, hogy nemtetszésüket fejezzék ki és volt egy topik ami több, mint 2000 oldalasra nőtt. A Blizzard három nappal később megváltoztatta döntését, és nem vezették be a Real ID rendszert a fórumokon.
  • A fejlesztők egyszer azt nyilatkozták, hogy, Kul’Tirast szerették volna a Cataclysm kiegészítőben megmutatni.
  • Az Argent Tournament eredetileg Crystalsong Forestben lett volna, de a Dalaran miatt várható lagtól félve inkább Icecrownba helyezték át
  • A Night Elf Hunterek voltak a legutáltabb faj/kaszt kombináció a játékban (talán még most is). Ha volt egy a pug csapatban (különösen, ha a neve Legolas és vadhajtásai volt), akkor kemény menetre számíthattál.
  • Van egy Toyota reklám, amiben szerepel a World of Warcraft.

  • A kínai wowosok egy erősen cenzúrázott játékkal játszanak. A szabályok  miatt MINDENT, ami a halállal kapcsolatos ki kell venni, vagy erősen finomítani.  Ennek „köszönhetően” a Death Knightokat Fade Knightoknak hívják, és a spellek neve is például Fade Coil, Fade and Decay vagy Spirit World Strike (Death Strike).
  • Lord Marrowgar kínai verziója így néz ki:

Chinagar

  • Amikor a fizetős Race Change-t bevezették rengeteg hordás változtatta Undeadre a faját. Néhány nappal később a Blizzard bejelentette, hogy erősen nerfelni fogják a Will of the Forsaken nevű Undead faji képességet – amiért a fajt változtatók nagy része Undeadra váltott. Azokban a napokban nem sokan szerették a Blizzardot.
  • Az amerikai fórumon volt egy Caydiem nevű Community Manager. Egy Rogue topikban a hölgyemény azt mondta, hogy „sokszor volt már BWL-ben és egy pro raiding guild tagja”. Néhány napra rá valaki rájött, hogy mi Caydiem in-game karaktere. Végül is kiderült, hogy sosem volt BWL-ben és egy Silent Fangot hordott a main handjében. Hónapokig még csak a Silent Fang nevének említéséért is banolt akárkit.
  • Van egy mob Twilight Highlandsen aminek a neve ’’Mia the Rose“. A név utalás egy pornográfiában ismert színésznőre Mia Rose-ra, akiről kiderült, hogy imádja a játékot.
  • A low level Night Elf játékosoknak keresztül kellett futniuk Wetlandson, Loch Modanon és Dun Morogh területén, hogy eljussanak Ironforge-ba. Mount nélkül, gyalog.
  • Amikor a Blizzard 2004-be befejezte a World of Warcraft béta tesztelését, egy hatalmas démon hadsereget és más óriási lényeket idézett meg, hogy méltó lezárása legyen egy fontos időszaknak.
  • A legtöbbet nerfelt boss a játékban Magtheridon, a második Yogg-Saron. „Magdi” végül kétszer könnyebb lett, mint volt TBC megjelenése idején.
  • Az 1-60-ig való szintezés sokkal, sooookkkal lassabb volt, mint manapság. Mivel mindenkinek új volt a játék (és rengeteg kényelmi funkció és fejlődési lehetőség hiányzott) átlagosan 2 hónapba telt felhúzni egy karaktert még komoly játékosoknak is.
  • Régen 10 yardon belül kellett lenned, ha inspectelni akartál valakit. Vanillában ha egy epic gearben lévő játékos megállt a fővárosban tucatnyian álltak körülötte, hogy megnézhessék mi van rajta.
  • Néhány Hunter minden weaponra rollolt, ami kiesett, azzal a kifogással, hogy az ’’HUNTER WEAPON!“ Ez később nagyon elterjed poén volt, az emberek ’’HUNTER WEAPON!“ commenteket írtak Thottboton a fegyverekhez, még akkor is ha nem is tudta Hunter használni. (Sőt, néha nem is kellett, hogy fegyver legyen az item).
  • Vanillában Level 60 Dwarf Priestként fix raid spotja volt bárkinek, bármilyen raidben, függetlenül attól, hogy mennyire ügyes játékos. Ezt egyetlen spelljüknek köszönhették, ami akkor Dwarf Priest only volt. Ez pedig a Fear Ward.
  • Néhány vicces warlock dismisselte a petjét, ha az Living Bomb debuffot kapott a Baron Geddon harc közben Molten Core-ban, majd ismét megidézte egy nyüzsgő helyen. Ez volt a végeredmény:

  • Vanillában nem tudtad megnézni mások talentezését. Rengeteg healer DPS talenten nyomta, hogy így spóroljanak a retalent költségén.
  • Az alapértelmezett ikonja a WoW-nak Samwise Didier arca. Amikor egy spellnek vagy itemnek nincs hozzárendelt ikonja, az ő arca jelenik meg.
  • BWL raid megjelenése előtt a Blizzard beharangozóként megjelentetett néhány screenshotot. Az egyiken épp egy raid harcolt Chromaggussal, de Vaelastrasz the Corrupt termében. A korai raidelők, akik eljutottak Chromaggusig és elkezdtek rajta wipe-olni azt hitték, hogy a bosst csak úgy lehetett megölni, ha Vael termébe kite-olják. Később poénként minden nehéz bossra ezt a taktikát mondták: „Csak kite-oljátok el Vaelig!”, még akkor is ha a boss nem is Blackwing Lairben volt.
  • 2007-ben Jeff Kaplan azt nyilatkozta egy interjúban, hogy: “Már rengeteget dolgoztunk az Emerald Dreamen, de dobtunk mindent valami sokkal jobb dolog miatt“. Ezután jelent meg a Wrath of the Lich King,  az egyik legnépszerűbb WoW kiegészítő.
  • Még a sok temetős időszak előtt, ha Felwoodban Bloodvenom Postnál meghaltál zuhanásban, akkor Darkshore-ban éledtél. Bár a temető valójában közel volt a hulládhoz, a terepviszonyok miatt át kellett másznod Darkshore-on, Ashenvale-n és Felwoodon szellem formában, hogy feléledhess. Ez a 20 perces corpse run volt a játék leghosszabbja.
  • A korai BC-ban, mielőtt fixelték a dolgot, az Engineerek képesek voltak MC-zni a Fel Reavert Hellfire Peninsulában és így ölték a játékosokat.
  • Láthatod Azerothot Black Temple néhány helyéről.
  • A rendkívül tehetségtelen és a gamer rajongók ellen elkövetett bűneiért gyűlölt rendező, Uwe Boll egyszer megpróbálta megszerezni a World of Warcraft megfilmesítésének jogait, amire a Blizzard így reagált “Nem fogjuk eladni a filmes jogokat, neked sem…különösen neked nem.”
  • Minden Taunt csak 5 yardon belül működött.
  • A lore szerint Teldrassil így néz ki:

Teldrassil_Conceptde a játékban meg kellett változtatni az engine korlátai miatt.

  • Vanillában Varian Wrynn így nézett ki és egy földalatti börtönben volt Alcaz Isle-n, Dustwallow Marshban.

  • Ironforge tróntermében Falstad Wildhammer van egy Wildhammer Fact Checker nevű NPC. Ő egy utalás “Red Shirt Guy”-ra ,aki a 2010-es Blizzconon ejtette zavarba a fejlesztőket egy olyan történeti hibára felhívva a figyelmüket, amit elfelejtettek javítani.

  • Dives az egykoron a Boulderfist EU szerveren lévő <Wipe Club> klán vezére volt. De talán könnyebben ráismertek ha azt mondom: az ő nevéhez fűződik a híres Onyxia raid. Az ő idegbaja hallható a wowosok körében híres “Onyxia wipe animation” videóban. Olyan szállóigék születtek a kirohanásból, mint a “more dots!”, a “many whelps, handle it!”, vagy a “minus 50 dkp!” Kevésbé ismert, hogy létezik még egy videó amiben keményen osztja a raidet MC trash, Ragnaros és Razorgore wipe után. Angolul értőknek nagyon kellemes perceket szerezhet ez a videó. “I FUCKING KICK YOU OUT OF THE GUILD!!!!

  • Vanillában a leggyorsabb Ragnaros kill 1 perc 16 másodperc volt. A raid setup 1 Warrior 1 Paladin 1 Priest 1 Druid 3 Warlock és 33 Frost Mage volt.

  • 2007-ben egy bizonyos Zeuzo nevű rogue volt a világ legjobban gearelt rugója. A világon elsőként szedte össze a két Warglaive of Azzinoth kardot. Az accountja így rendkívül értékessé vált, amit el is adott a guildje nagy örömére. Az account 7000 euro áron talált gazdára, ami 9000-9500 dollár volt akkoriban. A vásárló egy bizonyos Shaks volt, aki át is transzferelte a karaktert a Kazzak(EU) szerverre, de sok öröme nem volt benne. Bár Shaks nem foglalkozott semmivel és kapásból 18 órát játszott a karakterrel; a Blizzard nem sokkal később örökre banolta az accountot. Gratulálunk!
  • Egy nagyon nagyon, de nagyon nagyon régi gameplay trailer:

  • Tudtad, hogy az internet bugyraiban még megtalálható a régi World of Warcraftos oldal? 170 régi screenshotot láthatsz a nagyon korai WoW-ból a képre kattintva.

Nos, eddig tartott az ilyen volt a World of Warcraft sorozat. Remélem jól szórakoztatok és kellemes emlékeket idézet fel bennetek ez a sokszor vicces felsorolás.

Még jelentkezem…

Szólj hozzá!